Kan alla bara ta det lugnt med träning?

Sluta slå dig själv i namn av fitness

Hur många gånger har du bestämt dig för att du ska börja träna, bara för att sluta några dagar eller en vecka senare? Jag ser det hela tiden… och varför? En anledning till varför folk slutar är därför att det gör ont. Och det är praktiskt garanterat att du kommer att bli modfälld när du har ont. Kanske skadar du egentligen dig själv eller kanske kommer du att börja träna igen när du mår bättre. Kanske?

Men varför har du ont?

Det här är vad jag hör:

”Att träna måste vara liksom i Nike-reklam.”

”Jag måste göra träningen från Men’s Fitness.”

”Det är inte ”träning” om det inte ser ut som gymreklamfilmer där hårda kroppar pressar till gränserna.”

”Folket som jag ser som är i bästa form tränar hårt – jag ser deras ansikten grimas och att svetten häller av och deras muskler sväller ut… Jag vill se ut sådär, så jag måste göra de här träningarna.”

”Jag ska skaka i slutet av en uppsättning.”

”När jag var yngre kunde jag göra X antal knäböj med X vikt och jag var i bra form då, så jag måste göra det nu.”

”Jag har hört att det inte är ett träningspass såvida inte jag kan gå nästa dag.”

Du har ont eftersom du börjar för hårt, för fort

Ingen skulle tänka på att man skulle ge bilnycklar till en 14-årig med ambitioner att vara en racerbilschaufför och ge råd: ”Om du vill vinna måste du köra fort.” Det är olyckligt att träningarna som får mest uppmärksamhet är de som lämnar oss bara döliga att stirrar med våra käftar föll ner och våra hjärtan hoppande över ett slag.

Jag ser reklamfilmer för boot camp och Facebook-videor med fantastiska bedrifter av styrka – människornas fysik är så attraktiva och övningarna är så imponerande. Det är inte konstigt att folk är så förvirrade om vilka övningar som ska göras för att få resultat. Kan alla bara chilla ut om träning? Vet du att det är mer fördelaktigt att träna lite varje dag istället för att träna hårt en gång i veckan?

Låt oss titta på den grundläggande kaloriförbränningen:

För en nybörjare kan en hård en timmes träning bränna runt 400-500 kalorier. Kanske. I den höga änden. Men när kommer den här kroppen att kunna träna igen? Jag satsar på att det kommer att ta minst en vecka (kom ihåg att den här personen är nybörjare) innan de kan röra sig normalt igen.

Men en mild mobilitetsbaserad halvtimme träning kommer i allmänhet att brinna ungefär 150-200 kalorier. Om den här kroppen kan träna bara två gånger mer i veckan brinner de en veckas totalt 450-600 kalorier. Och det är bara tre gånger i veckan. Om den här kroppen kan träna fem gånger i veckan finns det en 750-1000 total kaloriförbränning (vilket gör att 400-500 ser ganska patetisk ut).

Det viktigaste är att kroppen som valde mildare träning fortfarande kan fungera och kan röra sig och känna mindre smärta och lidande än kroppen som gick igenom den intensiva en timme träningen. Jag skulle argumentera att mer än kalori total och mer än fysisk smärta, vad en extremt svår träning gör för den nybörjare andan är mer djupgående och också mer skadlig.

Hur känner du morgonen efter en hård träning?

Det kan vara värre än på morgonen efter en kegparty på ett frathus: fysiskt sjuk, skadad. Jag har sett de som inte kan sitta, stå, gå normalt, lyfta en gaffel, borsta tänderna eller ta på en skjorta. De känner sig besegrade eller oroa för att de faktiskt är skadade. Det är så lätt att gå ner i kaninhål när du känner dig slagen och slutligen ”kanske är jag bara inte klippt ut för att vara en fit person.”

Det är det värst.

Vi är alla födda med dessa kroppar av potential – och så mycket av vad vi gör med dem är formad av hur vi känner oss själva.

Vad händer om du rörde dig på det milda, mobilitetsbaserade sättet för att vakna nästa morgon med påminnelsen om att du hade gjort något bra för dig själv – en påminnelse i form av mindre muskelmedvetenhet? Du kan fortfarande fysiskt klappa dig själv på ryggen och gå om dagen med att känna dig stolt och kanske ens ser fram emot nästa träningspass. ”När är den nästa träningen? Kanske kommer jag att träna igen idag!” Oavsett du är redo för det.

En mild, rörelsebaserad träning är inte lika sexig. Det säljer inte tidningar eller inspirerar att anmäla sig till en muskulös tränare. Men det är den typ av träning som leder till livslängd i fitness, och till sist är konsekvent rörliga kroppar mer fit kroppar.

Baserat på Cheri Paige Fogleman

Vi kommer att vara glad att höra dina tankar

Lämna ett svar

Login/Register access is temporary disabled
Jämför produkter
  • Total (0)
Jämför