Köttkosten som du inte bör prova

Om du trodde att ketodieten – hög i fett och superlåg i kolhydrater – var restriktiva, tar folk det till ännu mer extrema höjder. Det kallas för köttdieten. Och det får dragkraften tack vare en kanadensisk bloggare som bara äter kött.

Man konsumerar bara nötkött, salt och vatten på denna kost.

Bloggare Mikhaila Peterson, 26, presenterades nyligen i London-baserade tidningen The Times för hennes kontroversiella diet. Tilsammans med sin pappa, den kanadensiska författaren Jordan Peterson, äter hon bara nötkött med salt och dricker vatten. Efter att ha lidit av autoimmuna symptom som depression, trötthet och viktökning säger hon att hon vände sig till den extrema kosten.

”Det låter extremt, men det var det enda som gjorde depressionen att lyfta fullständigt och autoimmuna symptom att gå bort igen. Jag har ätit så här sedan december 2017 och kommer aldrig att gå tillbaka. Jag har aldrig känt så här tidigare och det är fantastiskt,” skriver hon på sin blogg. Som hon berättade för The Times ”är nötkött det som får mig att må bäst.”

Peterson som har en nästan en årig dotter tillskriver också dieten hennes fantastiska postpartum kropp. ”Jag skulle säga, att det här är vad en icke-tränande kvinna kan se ut efter att få barn,” skrev hon.

Läs kommentarerna i hennes Instagram och du ska se att hon är översvämd med how-tos. (”Äter du gräsmatad eller spannmålmatad?” ”Äter du ägg?” ”Tar du kosttillskott?”) En titt på #carnivorediet på Instagram visar, att det finns ett växande antal människor som huvudsakligen livnär sig på kött (och kanske lite ägg och ost).

Ska du prova den köttdieten?

Absolut inte. Peterson har en lång historia av hälsoproblem som hon måste arbeta igenom, inklusive reumatoid artrit, kronisk smärta och depression. Det borde inte vara felaktigt om hon har hittat något som fungerar för henne. (Hennes depression och artrit har varit borta sedan januari, säger hon). Dock Peterson är nu affischbarnet för den köttdieten, något som de flesta inte borde prova.

”Jag är inte en fan av allvarlig restriktion av hela livsmedelsgrupper för att begränsa mat,” säger Mike Roussell, PhD, författare till ”The MetaShred Diet”. Medan Petersons mål kan ha varit att behandla hennes hälsoproblem, blir kosten till stor del bara det – en diet för viktminskning. ”Det finns ingen anledning till att du bara skulle äta nötkött, salt och vatten. Du kan, men varför? Är det snabbaste sättet att nå dina mål? Nej. Det finns en myriad uppgifter för att stödja en kost som är rik på kött och grönsaker,” säger Roussell.

Peterson erkänner, att det inte finns någon medicinsk forskning för att stödja hennes tillvägagångssätt. Och det är viktigt att komma ihåg för alla som är nyfikna om de kan få samma resultat. ”Det här är en klassisk historia om hur den enda personens erfarenhet utökas för att förutsäga massupplevelse. Det finns ingen trovärdig vetenskaplig anledning till förbättringarna i mental hälsa när man äter på det här sättet,” säger Roussell. För att inte nämna att det kanske inte är dieten som ”botade” henne heller. Det är bara för stort av steget att göra. Läs historien som underhållning, säger han, snarare än att ta det extrema tillvägagångssättet som medicinska eller näringsråd.

Köttdieten vs. Medelhavsdieten

Det kan alltså inte vara bra för ditt hjärta i slutet, särskilt beroende på bitarna av rött kött som du äter (och om det är allt du äter). (Människor på den köttkosten litar starkt på fettdelar av kött.) ”Att få ditt protein främst genom att äta regelbundet rött kött (som nötkött) är förknippat med upp till 60 procent ökad risk för hjärtsjukdom. Detta står i kontrast till fisk, skinnfritt fjäderfä, säd, frukt, grönsaker, baljväxter och äggprotein, vilket minskar hjärtsjukdomar,” säger John Higgins, MD, professor i hjärt-kärlsmedicin vid McGovern Medical School vid UTHealth i Houston. Han rekommenderar Medelhavsdieten till sina patienter. Något som forskningar stöder för att vara både till hjärtat friskt och som en behandling för depression.

En randomiserad studie publicerad i tidskriften Nutritional Neuroscience fann till exempel att vuxna med depression som följde en Medelhavsdiet i tre månader såg deras depressionspoäng förbättras med 45 procent jämfört med 27 procent av de som genomgår gruppterapi. En annan studie i BMC Medicine fann att 32 procent av människor på en Medelhavsliknande diet uppnådde remission i deras depressionspoäng jämfört med 8 procent i en stödgrupp.

Det betyder dock inte att nötkött är ute. Roussell rekommenderar att inkludera nötkött för att stödja övergripande hälsa. ”Nötkött innehåller 10 viktiga näringsämnen som kan stödja en frisk fungerande kropp från immunhälsa hjärnans hälsa och till muskulär återhämtning och tillväxt,” säger han. Hans undersökning visar att daglig konsumtion av magert nötkött tillsammans med en lågfett diet som innehåller fullkorn och grönsaker minskar riskfactorer för hjärtsjukdomar, säger han.

Slutsats: För de flesta av oss finns det ingen mening med den köttdieten.

Baserat på Jessica Migala

Vi kommer att vara glad att höra dina tankar

Lämna ett svar

Login/Register access is temporary disabled
Jämför produkter
  • Total (0)
Jämför